Ali Akbar College
of Music-Switzerland
Email us
Join our mailing list



Infos auf Deutsch

Visits: 143610
Hits: 1497640
(since december 2006)


Gala Konzert zum 25. Jubiläum: 27. November 2010

Ali Akbar College of Music – Switzerland
Musik-Akademie Basel – Studio für Musik der Kulturen

Samstag, 27. November 2010, 18.00 Uhr
Grosser Saal der Musikakademie Basel

Das Ali Akbar College of Music in Basel ist über die letzten 25 Jahre eines der wichtigsten Zentren für indische Musikstudien ausserhalb von Indien geworden. Es wurde vom legendären Meister Ali Akbar Khan im Jahr 1985 gegründet und bis zu seinem Tod im Jahr 2009 von ihm geleitet.

Gala Konzert

I. Meeting Two Worlds: Indian Ragas & Medieval Song – Dominique Vellard – Tenor, Ken Zuckerman – Sarod & Dhotar, Swapan Chaudhuri – Tabla & Keyvan Chemirani – Zarb

II. Tabla solo – Swapan Chaudhuri & Pankaj Misra (Sarangi)

Indische Snacks

III. Trio Chemirani: Rhythms of Persia – Djamchid, Bijan & Keyvan Chemirani – Zarb

IV. Sarod Konzert – Ken Zuckerman & Swapan Chaudhuri.

Abendkasse und Türöffnung: 17.15 Uhr

Anupama concert

Anupama concert

Anupama concert

Swapan Chaudhuri - „Die kontrollierte Virtuosität von Swapan‘s Spiel machte immer den Eindruck, dass nichts ihn stoppen könnte, sofern er es nicht wollte. Was für eine Vorstellung er gab!“ SF Chronicle. Swapan Chaudhuri ist ein Phänomen in der Welt der klassischen indischen Musik. Musiker ehren ihn als einen der meist respektiertesten Tabla Spieler, er verdient höchste Aufmerksamkeit auf der ganzen Welt. Er wurde mit dem renommierten Sangeet Natak Academy Award der indischen Regierung und dem American Academy of Artists Award ausgezeichnet. Beide sind Künstlern vorbehalten, die das höchste künstlerische Level erreicht haben. Er wurde nominiert für die hoch geschätzte International Percussive Arts Society Hall of Fame.

“…the controlled virtuosity of Swapan’s (Tabla) playing always implied that if he cared, nothing could stop him. What a display he put on…!” San Francisco Chronicle, USA
Pandit Swapan Chaudhuri is a phenomenon in the arena of Indian Classical Music. Musicians honor him as one of the most highly respected Tabla players, worthy of highest regard all over the world. He is a recipient of the prestigious Sangeet Natak Academy Award from the Government of India, and the American Academy of Artists Award, both of which are reserved only for those artists who have attained the highest level of artistry. He has received the Excellence in Performing Arts Award from the Global Indian Congress in San Francisco, and has been nominated to the esteemed International Percussive Arts Society’s Hall of Fame.

Trio Chemirani – Die klassische persische Trommel, die Zarb, stammt ursprünglich aus dem Norden des Irans. Auf ihrem Weg durch Afrika und Asien, wurde sie bei Musikern aus der Türkei, Osteuropa und Nordafrika bekannt. Seit die Zarb mehr mit den einzelnen Fingern anstelle der Handballen gespielt wird, ist aus einem der wichtigsten Percussions-Instrumente des Mittleren Ostens auch ein melodisches Instrument geworden. Mit ebenso vielen Noten wie bei einem Piano, sind die Kombinationen zwischen Melodie und Rhythmus grenzenlos. Djamchid Chemirani lernte das Zarb-Spiel im Iran mit dem grossen Zarb-Meister Hossein Teherani, dessen revolutionäre Arbeit die Zarb von einem Begleitinstrument zu einem Soloinstrument machte. Djamchid‘s vielversprechendste und inspirierteste Schüler waren keine anderen, als seine zwei Söhne, Keyvan und Bijan. Sie gründeten das Chemirani Zarb Trio und unterhalten seither an ihren Konzerten ein immer begeistertes Publikum.

The classical Persian drum, the Zarb, originated in northern Iran, before travelling across Africa and Asia where it became popular with musicians from Turkey, Eastern Europe and North Africa. One of the Middle East’s major instruments of percussion, it is also considered a melodic instrument, since it’s played the fingers rather than the palm of the hand. With as many notes as a piano, the combinations between melody and rhythm are limitless. Djmachid Chemirani learnt to play in Iran with the great zarb master, Hossein Teherani, whose revolutionary work changed the zarb from an accompaniment to a solo instrument. Recognised himself as a master of the classical school, Djamchid Chemirani was also seen as a modernist, open to new ideas and styles. When he decided to leave Iran and move to France, he was already one of the only two living zarb masters in the world. Not only a great musician but also a devoted teacher, Djamchid”s most promising and inspiring pupils were none other than his two sons, Keyvan and Bijan. This new generation would broaden their scope to include other Middle-Eastern frame drums such as the Daf, Bandir and Udu. In 1999, Djmachid decided that his sons” skills were sufficient for them to turn professional. They founded the Chemirani Zarb Trio and have been entertaining delighted audiences at their concerts ever since.

Meeting – „Zunächst scheint es unmöglich, dann durchaus logisch und schliesslich, fast selbstverständlich: Zwei Traditionen modaler Musik, nordindische und europäische, werden zusammengebracht.“ Basler Zeitung
Musik des europäischen Mittelalters und der nordindischen Tradition haben weit zurückliegende, gemeinsame Wurzeln. Bei aller Verschiedenheit zeigt sich das noch in der Organisation des Tonvorrats in sogenannten Modi. International renommierte Spezialisten der Schola Cantorum Basiliensis und der traditionellen Musik Indiens wagen einen Brückenschlag zwischen den Kulturen. Struktur und Improvisation, sinnliche Melodien und komplexe Rhythmen, Virtuosität und Leidenschaft kennzeichnen die faszinierende Begegnung der beiden Welten.

Meeting Two Worlds of Modal Music – Indian Ragas and Medieval Song. “First it seemed impossible, then even logical and finally… almost obvious: two traditions of modal music, North Indian and European medieval, became merged.” Basler Zeitung. “Two Worlds of Modal Music – one of the most remarkable examinations coming out of the Schola Cantorum in Basel is the fortunate meeting between American Ken Zuckerman and the brilliant medieval scholar/ performer Dominique Vellard… one of the most incisive cross-cultural efforts ever” .Robert Aubry Davis, Millennium of Music. This concert offers a rare opportunity to experience two different musical worlds in dialogue: the reconstructed musical culture of the European Middle Ages and the ancient but still continuous tradition of North Indian classical music – two worlds that are indeed separated with respect to time and geography, and yet still linked by common characteristic features.

* * * *

Billette Fr. 38.– /25.—
Abendkasse und Türöffnung: 17.15 Uhr
Reservationen: 061 273 93 02 (Anrufbeantworter)
info@aliakbarcollege.org www.aliakbarcollege.org

Anupama concert Anupama concert

Mandir – Indisches Restaurant, Spalenvorstadt 9,Tel. 061 261 99 93, www.mandir.ch
Bernard Zarnegin ORIENTTEPPICHE, Allschwilerstrasse 39, 4055 Basel, wohnen@magnet.ch

* * * * * *

back


The Ali Akbar College of Music – 30 years in Switzerland!

Since its founding in 1985, the Ali Akbar College of Music in Basel, Switzerland, has become one of Europe’s most important centers for the study of the classical music of North India. Its activities include seminars, master classes, private and group instruction and public recitals.

In November 2010 the College celebrated its 25th Anniversary with intensive and introductory seminars and a Gala concert. We are so grateful for the wonderful gift of music that our founder, Ustad Ali Akbar Khan, brought to us and we remain dedicated to continue spreading this great tradition in the years to come. Read more…

back


Schnupperkurse: 26. – 28. November 2010, Musik-Akademie Basel

Ali Akbar College of Music – Switzerland
In Zusammenarbeit mit dem
Studio für Musik der Kulturen
Musik-Akademie Basel

Schnupperkurse
26. – 28. November, 2010, Neuer Saal und Studio I

I. Einführung in die Indische Musik
Ein praktischer Einblick in die Welt der Ragas und Talas

Vokalklassen – erlernt werden Theorie, Technik und Form der indischen Musik durch Singen
Talaklassen – Erlernen der rhythmischen Zyklen der indischen Musik durch Rezitieren und Händeklatschen
Instrumental – erlernt werden einfache Kompositionen aus dem Repertoire von Ragas und Talas. Geeignete Instrumente: Geige, Cello, Guitar, Flöte, usw.
Lehrer: Ken Zuckerman

Kurszeiten – Tala und Vokal: Fr. 17.30 – 19.00, Sa. 10.00 – 11.30, So. 10.30 – 12.00
Kurszeiten – Instrumental: Sa. 11.30 – 13.00 und So. 12.00 -13.30
Kursgebühr: Fr. 60.- /Lektion, Fr. 130.- für 3 Lektionen, Fr. 200.- für alle 5 Lektionen

II. Einführung in die Kunst des Tablaspiels

Tablaklassen für Anfänger und Fortgeschrittene
(Instrumente stehen zur Verfügung)
Lehrer: Henry Nagelberg und Hazael Bonhert

Kurszeiten: Sa. 11.30 – 13.00 u So. 12.00 – 13.30
Kursgebühr: Fr. 60.- / Lektion oder Fr. 100.- für 2 Lektionen

Anmeldung und Information: Ali Akbar College, 061 272 80 32 info@aliakbarcollege.org www.aliakbarcollege.org

back


The Legendary Maestro and Teacher – Ustad Ali Akbar Khan

Baba_smile_old_crop
Maestro Ali Akbar Khan passed away peacefully on the evening of June 18, 2009, surrounded by his family and close disciples. He was 87 years old and had been suffering from kidney disease for several years.

Khansahib’s long life and career spanned epochs and continents. He was one of the last “court musicians” of the old India and was the first Indian musician to record in the West. Yehudi Menuhin, who invited him to perform and record in the USA in 1955, called him “an absolute genius – perhaps the greatest musician in the world.” Read more…

back